Dag 18 en 19

15 oktober 2017 - Whitsunday Island, Australië

Vanmorgen vroeg  op om 07u zat ik in de taxi naar het Whitsunday vliegveld, het weer is niet echt super, zwaar bewolkt maar nog geen regen. Er komt slecht weer aan dus hopelijk hebben we geluk en kunnen we in ieder geval het rif zien. Op vliegveld zie ik Carol en ze zit op dezelfde vlucht dus dat is gezellig. Er is nog een Zwitsers koppel dat meegaat, dus we hebben de ruimte in het 6 persoons watervliegtuigje. Na het opstijgen vliegen we de bewolking in dus zinkt de moed me in de schoenen, maar gelukkig wordt het steeds wat beter. Bij het rif hebben we goed zicht maar vanwege ontbreken van de zon geen optimale kleuren. Desalniettemin is hart reef toch bijzonder om te zien, het is een hartvormig klein reef dus je moet goed opletten. Ook de Hill inlet is echt geweldig maar beetje flets van kleur. We landen in Whitehaven Beach waar we van de boot gaan en op het strand wat wandelen. De Zwitsers zien een soort varaan en komen me halen, best groot beest met hele mooie tekening, ik kom niet te dichtbij vind hem eng. We krijgen champagne en crackers met kaas, rond 10u in de morgen dus dat is best vroeg maar het smaakt heerlijk. Door de bewolking is het zand niet oogverblindend maar wel superfijn van structuur het lijkt wel bakpoeder. Het uur vliegt voorbij en we klimmen weer terug aan boord om terug te keren. Op terugweg zit ik voorin naast piloot was wel grappig. Na de vlucht pakken Carol en ik samen een taxi om naar de zaterdagse markt te gaan. Is een kleine markt met verse groenten, veel lokale producten, eetkraampjes en ook kraampjes met zelfgemaakte sieraden, sjaals en houtsnijwerk, doet een beetje aan de hippiemarkt op Ibiza denken. Ik spreek met Carol af om vanavond samen wat te eten. De middag slenter ik wat door het centrum en langs het strand. Vanavond dus met Carol wat gegeten, toevallig komen we bij nr. 1 op TripAdvisor restaurant Walters lounge uit en hebben echt heerlijk gegeten. Ik ga morgen weer richting the Whitsundays dit keer over het water met een snelle raftboot.

Dag 19

Het regent vanmorgen als ik op weg ga naar de Ocean rafting pick-up plaats, hopelijk trekt het snel over. Het gaat nog bijna mis omdat ik geen voucher heb en mijn creditcard niet bij me heb. Gelukkig bellen ze met hotel en kan ik toch aan boord van de Thunderstorm. Een grote raftboot met 2x 250pk of zo erachter. Het is een hele ervaring en avontuurlijk, we varen een uur en komen aan bij eerste stop, we gaan van boord voor een trail naar de top van de berg met uitzicht op de Whitsundays inlet, gisteren heb ik deze vanuit de lucht gezien en nu vanaf het land. Het blijft indrukwekkend en onwerkelijk gezicht, de stroming vormt een patroon dat ieder jaar veranderd. Een van de mooiste plekken op aarde. Terug aan boord blijkt dat Ocean rafting als enige commerciële instelling een vergunning te hebben om op het strand van de inlet zelf te mogen aanmeren. Dus hebben we zeg maar een soort privé strand, 24 mensen. Dat is best uniek en de zon schijnt volop dus kleuren van het zand en de zee zijn buitengewoon indrukwekkend. Het heldere water en de grote wolkenmassa erboven geeft een prachtig contrast. Op aanraden schub ik mezelf met het fijne zand, dat schijnt heel erg goed voor je huid te zijn. NASA heeft dit zand van Australië gekocht om er lenzen van te maken, blijkbaar maak je van dit zand het meest zuivere glas. Volgende stop begint het snorkelavontuur en we gaan een baai in welke goed afgeschermd ligt en gaan het water in. In maart is er nog de orkaan Debbie over de eilanden rondom Whitsundays gegaan dus zijn er veel er resorts gesloten en zijn sommige riffen ook beschadigd. Vanwege beschutte ligging is dit rif gelukkig nog schitterend, vol gekleurd koraal en wemelt het er van de vis. Duizenden kleine en grote vissen zwemmen door elkaar heen. Het is werkelijk adembenemend mooi en het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien. De 45min vliegen voorbij maar we moeten weer verder naar 2e plek. Hier gaat het niet om het koraal maar om de vissen, ze voeren ze namelijk terwijl wij in het water liggen. Dit was echt ongelofelijk hele scholen vis om je heen en grote vleermuisvissen van wel 50cm die langs je heen schieten. Het stunten van de boot op het water en de muziek waren erg vermakelijk en alles bij elkaar heb ik een geweldige dag gehad met Ocean Rafting. Ik heb weer afgesproken met Carol en we eten weer gezellig samen en hebben leuke avond. Morgen is overigens weer een reisdag, ik ga op weg naar Brisbane

1. Glenda:
    15 oktober 2017
    WAUW! Zo mooi allemaal Caro! Leuk om te lezen dat je zo genieten! X
  2. Trudie Mikkers:
    15 oktober 2017
    Ik waan me weer terug in Australië, wat een prachtige verhalen! Heb van Ella deze website gekregen en heb net alles gelezen. Wat een geweldig avontuur. Ik hoop dat mijn rugzak zich goed houdt en vanaf nu lees ik lekker mee. Knuffel Trudie
  3. Ella:
    17 oktober 2017
    Wat bedoel je met kleuren niet optimaal 😳 Kan het nog mooier dan???? Echt zo mooi Caro . Gave foto's . Wat leuk dat je carol hebt ontmoet. Caro en Carol 😁. En nu vraag ik me af ... hebbie nou een ander tafeltje gekregen ?
  4. Carolien Opstal:
    18 oktober 2017
    We hebben tafel aan de waterkant gekregen😂