Dag 28

24 oktober 2017 - Sydney, Australië

Vanmorgen probeer ik wat uit te slapen en ga pas om half 9 ontbijten en lees op mijn gemak beetje in de krant. Het wedden op paardenraces is hier erg populair iedere dag wel 3 pagina’s met races waarop gewed kan worden. Na ontbijt ga ik voor verandering weer eens wandelen, weer door botanische tuinen naar de Rocks. Ik bekijk wat winkels, doe een koffie en lunch met sushi rolls. Hierna op weg naar geplande tour, beklimmen van de Sydney brug. Na uitvoerige veiligheidsinstructie trekken we pak aan, krijgen we een gordel om, petje en microfoon op en klaar om naar buiten te gaan. De brug dateert uit 1932 en was berekend op veel verkeer dus 6 rijen breed en vanwege vervallen van de originele trambaan nu 8 banen breed voor verkeer plus de trein. Indrukwekkend voor die tijd en nog steeds een knappe constructie. We lopen eerst onder het wegdek naar de eerste trappen naar boven, de gehele tocht zitten we aan een veiligheidskabel. Vanwege veiligheid mogen we niets meenemen en moeten we vooraf eerst ademtest doen op alcohol ( gelukkig geen wijntje genomen bij de lunch) en door metaaldetector dat we echt niets meenemen de brug op. Dus geen foto's kunnen maken dus volop genoten van alle indrukken. Na het nemen van behoorlijk wat treden komen we op de boog aan en het uitzicht is echt geweldig, alle ferry's ,zeilboten en jachten op het water en het mooie uitzicht op de opera zijn onbeschrijfelijk indrukwekkend. Helemaal boven op de top zijn we op 134 meter boven het water en wappert de Australische vlag, geweldig!! Inderdaad de klim van mijn leven, indrukwekkend. Bijzondere is dat we ook de enige groep bovenop de top zijn, ik heb diverse malen al meerdere groepen op de brug gezien vanaf de kade. Dus even bijzonder moment, er zijn gelukkig wel wat foto’s genomen maar staan op USB omdat ik deze heb gekocht. Na afloop ga ik nog wat winkelen en koop wat souvenirs. Drink een wijntje aan de waterzijde met uitzicht op de opera en loop dan terug naar hotel. Ik voel de meters behoorlijk in mijn benen, breng mijn tas naar de kamer en neem lekker wijntje in de lobby het is nog happy hour😁 vanavond geen restaurant maar ga een typisch Australisch gerecht eten bij Harry's on Wheels op advies van de gids Steve van Bonza bikes van gisteren. Het is een soort hartige taart, ik kies de traditionele uitvoering met aardappelpuree, doperwtenpuree en jus. Het is verbazend smaakvol en ik eet er twee een gevuld met kip en een gevuld met rundvlees. Eigenlijk eet ik lekkerder dan gisteren en dat voor slechts 15,40 dollar daar had ik gisteren 1 wijntje voor😂. Hierna terug naar hotel en neem lekker wijntje uit de minibar en kom even bij van de inspannende dag. Morgen weer vroeg uit de veren want staat laatste tour op programma, de blue mountains. Ik wordt al om 06.50 opgehaald.

1. Annemieke:
    24 oktober 2017
    Klinkt spectaculair! Ben heel benieuwd naar de foto's. Al die veiligheidsmaatregelen spreken ons natuurlijk wel aan, safety first! Maar we zien jou natuurlijk ook graag weer heelhuids terug.
  2. Magda de ruijter:
    24 oktober 2017
    dat je dat gedurfd hebt Carolien! Je moet dan ook echt geen hoogtevrees hebben.