Dag 25 Lake Louise

15 september 2015 - Lake Louise, Canada

vanmorgen staan we vroeg op en als we naar buiten kijken is heel de wereld wit! Het heeft gesneeuwd en alles is bedekt met een 10 centimeter dikke sneeuwlaag. We stappen snel in de auto om in deze witte wereld te rijden en omdat de zon opkomt en het maar licht bewolkt is hebben we eindelijk zicht op de prachtige bergen om ons heen. We rijden eerst naar Moraine lake een van de bekendste meren van Canada waarvan de berg aan het meer wordt afgebeeld op het 20 dollar biljet. We zijn bijna de eerste op de parkeerplaats en lopen door de sneeuw langs het meer. Op terugweg ontbijten we bij Moraine Lodge en wordt het alsmaar drukker. We lopen nog naar uitkijkpunt met uitzicht over het gehele meer, jammer dat de zon net even niet schijnt maar wel bijzonder zo met de sneeuw. Als we naar de auto lopen is de parkeerplaats overvol en erg druk dus dat beloofd weinig goeds voor onze volgende stop Lake Louise. Inderdaad is het een gekkenhuis bij Lake Louise en moeten we even zoeken naar een  parkeerplekje. Het is een schitterend meer en af en toe komt de zon door dus kleurt het meer mooi turquase. Aan het begin van het meer ligt het beroemde Fairmont complex dat een schitterend plaatje oplevert. We lopen het pad 2 km langs het meer maar besluiten verder te lopen om helemaal aan het einde van het meer te komen. Dit is een pad dat gedeeld wordt met ruiters dus goed opletten op paardepoep. Het is een heel mooi pad en we besluiten verder te lopen, blijkbaar is er een theehuis in de bergen waar iedereen naar toe loopt. Het is echter een zware tocht maar als we oude mensen zien lopen denken we als zij het kunnen dan moeten wij het ook kunnen. De tocht is prachtig en we komen een paar ruiters tegen, echt geweldig om de paarden omhoog te zien lopen. Het pad Is behoorlijk steil en vanwege smelten van de sneeuw zijn er waterstroompjes waar we door lopen, We lopen ook over een riggel op een heel smal stukje langs de rotsen. Echt gaaf en onvergetelijk, na 4 km klimmen komen we aan bij de top bij theehuisje. Hier is geen electriciteit en het personeel blijft 5 dagen boven en loopt dan weer naar beneden met afval, nieuwe ploeg neemt verse ingrediënten mee als ze komen. Het theehuisje bestaat al sinds 1959 en we eten er een soort bonensoep om even op krachten te komen. Terwijl we van het uitzicht genieten en even bijkomen zien en horen we een sneeuwlawine links op de berg! Wat een geweld en als we beetje bij zijn gekomen beginnen we aan de afdaling. Als we stukje op weg zijn zien we berggeiten hoog op de berghelling wat een bijzondere dieren. Deze ontbraken nog op ons lijstje dus zijn we er super blij mee. Als we iets verder lopen zien we er nog 5 verderop op de helling, we hebben ze even staan bewonderen en gaan weer verder met de afdaling. Het uitzicht op Lake Louise is ook schitterend vanaf de berg. Het valt echter nog wel tegen alvorens we bij de auto terug zijn. Vandaag hebben we zeker 15km gelopen wat een dag. We rijden nog beetje in omgeving rond omdat nu alle bergen die gisteren in de bewolking lagen er nu schitterend bij liggen. Hierna sluiten we de laatste avond af met een diner met goed glas wijn en nog lekker even badderen in de jacuzzi. Het zit er helaas weer op morgen vertrekken we naar huis