Dag 21 Jasper

11 september 2015 - Jasper, Canada

Vanmorgen vroeg wakker en bij opstaan is onze huisbeer weer aanwezig en loopt zelfs onder ons terras door op weg naar de struik met bessen. Hij gaat hoog op zijn achterpoten staan en breekt de takken bijna om bij de rijpe bessen te komen. Het meer is in een mysterieuze mist gewikkeld, prachtig gezicht. Ze bellen ons weer om aan te geven dat rafting trip doorgaat. Na ontbijt checken we uit en snellen we ons naar de IWE Rafting Company. Er zijn nog twee mensen die willen raften dus we zijn slechts met zijn 4en. We gaan met de boot achter de schoolbus op pad. 20min over hobbelige weg, we blijken met 2 reislustige Nederlanders op pad te gaan uit Friesland. Is heel gezellig en we hebben er veel zin in. Als we bij start zijn aangekomen kleden we ons om in een wetsuit en windjack met helm. Paul heeft zijn Gopro op de helm vast gezet. We moeten helpen om boot het water in te krijgen dus zijn gelijk warm. We starten in rustig water en krijgen uitleg en oefenen de diverse commando's. Hierna komen diverse stroomversnellingen echt leuk. Tussendoor moet de boot uit het water omdat er een gevaarlijk stuk in parcours zit dat niet geraft mag worden. Dus boot uit water en helpen om deze op de wagen te krijgen. We hiken 20min langs de rivier en kijken naar de heftige stroomversnellingen. Hierna ligt boot om de hoek al in het water en gaan we verder, onderweg zien we veel rode zalmen zwemmen. Tegen het einde kunnen we zelf het water in en laten ons meedrijven op een kleine stroomversnelling dat is erg leuk. Paul springt nog van 6 meter hoge klif het water in, gaaf. Was hele leuke tocht maar niet super spectaculair, na afloop kopen we de cd met foto's die onderweg gemaakt zijn dan staat Paul tenminste ook eens op de foto. We vertrekken nu naar Jasper! Zodra we voet van de Rockies binnen rijden wordt het een mooie rit, Mount Robson komt in zicht dit is de hoogste gletsjer van Canada. Hierna volgt het ene meer na het andere werkelijk schitterend. Rond 19u komen we aan bij ons verblijf Beckers chalets in Jasper en hebben we chalet nummer 14 het kleinste huisje, maar waar alles in te vinden is. Valt in verhouding tot vorige verblijven wel beetje tegen, maar er zit wel een open haardje  in. De huisjes staan langs de Athabasca rivier een gletsjer rivier die snelstromend en ijskoud is, het water is direct afkomstig van de gletsjer waarop we origineel ook een wandeltocht zouden maken. Vanwege knieblessure hebben we deze tocht geannuleerd. We eten in restaurant Elandbiefstuk met lobster, Canadese surf en turf echt heerlijk. Morgen hopen we echer wilde Elanden te zien....