Dag 23 Jasper

13 september 2015 - Jasper, Canada

Vandaag rijden we eerst naar Jasper voor lekkere bak koffie, wat lekkers en sandwiches bij bakkerij Bear's Paw (hoog genoteerd op tripadvisor dus populair). Onderweg zien we nog herten langs de weg mooi gezicht, we rijden via oude hoofdweg en komen bij achterzijde van het Lac Beauvert dat aan de golfbaan ligt. Hier verzamelt zich een groep om te gaan duiken, koud hoor. Na de koffie en tanken rijden we naar de Athabasca watervallen van de gletsjer rivier waar ons park ook aan ligt. Mooie krachtige waterversnelling die een weg slijt door de rotsen. Heerlijk om rond te lopen en het gevecht tussen de rotsen en het water te zien. Er staat nog een parkranger op het gebied en die heeft de huiden van diverse dieren bij zicht, oa poema, rode vos, grijze wolf, lynx bijzonder om de huiden te voelen. Hierna terug richting Jasper en pakken we de Jasper gondel naar hoogte van zo'n 2600 meter, eenmaal boven kan je nog een klim maken naar de top. Dus hebben we gedaan 200 meter steil pad naar boven was erg zwaar maar bovenop was het uitzicht schitterend je kon zo de ander vallei in kijken. Het werd wel steeds kouder en ging hard waaien, we hebben zelfs wat sneeuwvlokken gehad. Helemaal boven hebben we lekker een sandwich gegeten wat een uitzicht tijdens het eten, dat heb je niet vaak. Echt heel mooi en het pad naar beneden was gelukkig niet zo inspannend. Hierna zijn we richting Miette hotsprings voorbij Jasper lake via  highway 16 belangrijke doorvoer weg. De rit is werkelijk schitterend met meertjes, rivieren en bergtoppen echt geweldig.  Bij de afslag naar Miette zie ik een beer uit de bosjes komen, we rijden stapvoets en willen foto maken maar een andere auto die vind het te langzaam gaan en komt ons voorbij en rijd op de beer af waardoor deze natuurlijk weer terug het bos in verdwijnt dus dat is jammer. Bij de hotsprings is het een commercieel gebeuren ze leiden het water van de bron direct naar een zwembad verderop, we besluiten naar de oorsprong van de warmwaterbron te gaan lopen, leuke wandeling langs het beekje waar de bron origineel in uit komt en hier staan ook nog de overblijfselen van het eerste badhuis dat in 1938 is gebouwd en tot 1984 is gebruikt maar toen is gesloten en is vervangen door nieuwe complex. Helaas begon het te regenen en besluiten we terug te rijden zodat we wellicht nog wat dieren zien. Als we een bergpas verder zijn schijnt de zon alweer en genieten volop van de rit. Er zijn heel veel vrachtwagens op de weg die mooie beelden opleveren. Ook hebben we leuke opnames met de Gopro die op de autoruit bevestigd zit. We stoppen diverse keren om mooie herten langs de weg te zien grazen. Eigenlijk als je wagens langs de kant van de weg ziet staan weet je al dat er wat te zien is. Ook zien we nog speciale trein die van Vancouver naar Montréal gaat. Omdat het koud is halen we een openhaard blok en steken de hard aan, We blijven lekker binnen en drinken een glaasje wijn bij de haard. Het is weer een geslaagde dag geweest morgen op het gemak naar Lake Lousie laatste halte.