Dag 19 Wells Gray Park

9 september 2015 - Wells Grey Park Clearwater, Canada

Na ontbijt vertrekken we vol goede moed naar het visite center van Wells Gray Park, het is bewolkt maar in de middag zou het beter worden. We krijgen wat tips voor bekijken van mooie watervallen dus gaan op pad. Het park zelf is nog 35km rijden en we besluiten tot het clearwatermeer te rijden helemaal aan het eind van het park op 58km waarvan gedeeltelijk onverhard. Er is weinig verkeer in vergelijking met de afgelopen dagen en we rijden totdat het meer begint. Onderweg komen we langs stroomversnelling The Kettle genaamd mooi om te zien. Het Cleatwater meer is mooi maar je kan er alleen maar omheen lopen en niet omheen rijden. We besluiten een wandeling  te maken naar een uitzicht punt Ospray, hier is door lava de doorgang van de rivier versmald waardoor die met een hoop kracht verder stroomt. Het is een pittige wandeling die steil de berg op gaat en dat aan 1 stuk door, als we dan boven zijn blijkt het uitzichtpunt tegen te vallen en zijn we er zelfs al 2 keer langs gelopen zonder ons te realiseren dat dit het hoogtepunt van de tocht was. Dus terug de steile berg af, dit was bijna nog zwaarder dan omhoog omdat je soms gewoon slipte zo steil was het. Maar was mooie wandeling, hierna de auto in naar Bailey's Chute een punt waar een enorme stroom versnelling is in de clearwater rivier en waar de zalm in augustus en oktober tegenin probeert te zwemmen en hierbij opspringt uit het water. Ze willen naar hun geboorteplaats om zich voor te planten. De stroom is echter zo heftig dat we geen van de zalmen die we hebben zien springen het ook echt gehaald hebben. Vanwege de recente regen is de rivier extra krachtig. We zijn er een aantal springen maar de grote aantallen zijn helaas al wat eerder langs gekomen. Hierna rijden we door naar Helmckenfalls een waterval waarbij water 141 meter de diepte in komt. Hier zijn ook mooi de diverse lava lagen in de canyon te zien. Vervolgens door naar Dawson Falls op 10 minuten lopen een mooie plateau waterval waar je ook helemaal aan begin kan komen. Het loopt al tegen einde van de middag als we bij laatste waterval komen Spahats fall een mooie wat kleinere waterval ook weer in een canyon met lavalagen.  Als we terug rijden naar het resort komt er net een trein aan, dit blijkt een speciale trein te zijn die spoorrails kan leggen/vervangen. Er is een dienstwisseling maar dit heeft tot gevolg dat we meer dan 20min oponthoud hebben. Onze beer laat zich op de terugweg helaas niet zien. We eten in het boatrestaurant op het resort. Het was een inspannende dag, jammer dat de zon niet scheen maar hopen morgen op weer een mooie dag.