Omunity Bali eten

4 november 2018 - Banjar Dukuh, Indonesië

P

Bij Omunity Bali wordt 3x per dag een uitgebreid vegetarisch gegeten. De maaltijden zijn ongelofelijk lekker en het fruit is zo smaakvol. De tafel word iedere maaltijd opgemaakt met mooie bloemen, bloemblaadjes en heel veel klein gesneden pandanbladeren, zo kleurrijk en prachtig. De borden zijn gevlochten mandjes met een inlegvel van verse palmbladeren. Eten doe je met je rechterhand maar gelukkig is er ook bestek. Voordat we kunnen eten moet de maaltijd gezegend worden en doen we dit middels een gebed. Dit gaat als volgt, zet je handen met de handpalmen tegen elkaar en hou ze voor je hart 👏 en adem diep in en bij uitblazen zeg je ohm ohm, ohm gevolgt door gebed dat hardop wordt gezegd en sluiten we af met 1x ohm, shanti, shanti, shanti. Je start zo heel bewust je maaltijd..

De ingredienten zijn zo puur en gerechten erg smaakvol. Ook verrassend dat iedere maaltijd zo gevarieerd is, rijst is een vast onderdeel en komt van de eigen rijstvelden van de familie. Zanzan zijn vrouw Putu stuurt de keuken aan en verrast ons keer op keer. Veel recepten zijn al honderd jaar oud en door Putu opgeschreven en in een mooi boek gezet zodat we het thuis ook kunnen maken.

Er lopen aardig wat dieren op het complex 4 honden en stuk of 6 katten in gevarieerde leeftijd. Ze zijn dus ook vegetarisch want de restjes gaan naar de beesten. Zo is run de zwarte kater verzot of kleefrijst met kokos😂 Een van de honden lijkt op Bubbles de zwerfhond die ik verzorgde in Safaga Egypte, hij heeft ook de tarotkaart die ik getrokken had de eerste nacht voor een stukje opgegeten😂.

De geluiden die je hier s avonds en s morgens hoort zijn: geblaf van de vele honden, het gekraai van de hanen en het slaan op trommels of deksels om de slechte geesten te verdrijven. Het is een kakafonie van geluid dat lijkt wel niet op houd, het doet me erg aan de eerste nachten in Australië denken.

In de tuin staan paar grote bomen met durean fruit, keurig vastgebondeb om te voorkomen dat hij op je hoofd  valt. Durean is een stekelige vrucht met een penetrante geur, ik heb hem toch geproeft. De smaak is licht zoet en romig maar de nasmaak vond ik muf en ranzig een beetje zoals hij ruikt, dus niet echt mijn favoriet. Ander fruit uit eigen tuin was mangosteen,  snakefruit, ramboetan. Daarnaast ontbrak de meloen nooit. Wat opvalt is dat het fruit heerlijk zoet is.

Buiten het gezonde eten drinken we geen alcohol deze dagen en drinken we thee met verse gember en kurkuma, goed bezi met lichaam en geest.

1. Jp de Koning:
    6 november 2018