Omunity Bali slot ritueel

4 november 2018 - Dalung, Indonesië

Na de waterglijbaan gaan we terug naar de omunity Bali om ons te verkleden. We gaan zelf een offertje maken om mee te nemen naar het laatste ritueel de waterzegening. De offers worden gemaakt van palmbladeren die op speciale manier gevouwen moeten worden en het vullen is een en al symboliek. Zo gaat er een speciaal gevouwen blad onderin dat is basis dan gebruik je 4 verschillende kleuren bloemen, rood, oranje, blauw, wit/geel. Wit/geel gaat tegenover blauw ( omdat er geen zwarte bloemen zijn wordt blauw gebruikt dit staat voor het kwade) rood tegenover oranje. In het midden alle kleuren gecombineerd met fijn gesneden pandanbladeren, deze geuren heerlijk. Gelukkig zijn er ook al kant en klare offers gemaakt want we zijn er niet handig in, we moeten ons haasten om naar de priester te gaan. Dus we gaan op weg, we zijn bij huis van priester iets te laat dus moeten even wachten. Als we aan de beurt zijn worden we een binnenplaats binnen gehaald en zit op een verhoging een heel klein mannetje.  Er is even wat verwarring over de vergoeding die gegeven moet wirden maar dan start de film. We gaan eerst met onze rug naar hem zitten en dan vegint hij te zingen en driftig te bellen, ondertussen gooit hij met rijst en water. We draaien wat later ons om en moeten gaan staan. Ik ben de eerste in de rij en bij waterzegening denk je aan beetje water maar dat is hier niet het geval, ik krijg 3x grote soort soepkom vol met water over mijn hoofd, moet ook 3x wat water met kruiden opdrinken. Later krijgen we nog rijst en soort kruidenmengsel over ons hoofd echt niet te doen, ik moet zo hard lachen in mezelf. Word er erg vrolijk van. We krijgen ook nog armbandje met de 3 kleuren zwart-wit-rood omgeknoopt. Na afloop van de ceremonie staat er een mand met allemaal lekkere dingen klaar. Ik heb me alleen gewaagd aan de rijstkrackers, ik heb namelijk last van bali belly🤨. De priester komt gezellig bij ons zitten voor de foto. Het lijkt allemaal net een film met obi kenobi in de hoofdrol. Als verzopen katten gaan we weer terug naar de omunity, wel heel bijzonder ervaring. Helaas zijn we net wat te laat gereed voor de zonsondergang yogasessie de zon is al om 18.15 onder dus dagen zijn relatief kort.