Mount Batur

30 oktober 2018 - Banjar Dukuh, Indonesië

De wekker gaat im half 2, we drinken nog snel kopje thee en staan om 2u langs de weg. Je raad het al er komen divese wagens voorbij maar niemand etopt. Tond half 3 komt er dan toch een aan die stopt. Het gaat een beetje raar we staan met 2!personen op de lijst. Als hij gaat bellen kunnen we toch alle drie mee maar moeten we gelijk betaken. In de wagen zitten een  Zweedse tweeling en een Française. De chauffeur brengt ons naar de eerste stop waar we koffie en een bananenpannekoek en flesje water krijgen. Hierna rijden we naar het Nationaalpark Mount Batur ( betekent rots) daar staat de parkeerplaats al lekker vol. We willen nog even plassen en trotseren de meest afschuwelijke toiletten ooit, de urinegeur slaat gewoon op je luchtwegen dus ogen dicht en sjaal voor je mond en snel passen. We ontmoeten onze gids met moeilijke naam dus we noemen hem Bali Bali,  zonder gids mag je niet de berg op. We zetten onze hoofdlichten op en gaan vol goede moed op pad. We beginnen op een asfalt weg en bereiken de voet van de berg. We lopen een behoorlijk tempo en gaan over soort groot kiezelpad met zand in colonne omhoog. Halverwege we zijn dan al ruim een uur aan het lopen wordt het mede door het hoge tempo wel heel erg zwaar. Het tweede deel wordt no steiler en zwaarder en ik glij paar keer weg in de kiezels. Vanwegecwat extra rustmomenten voor ons begint de tijd te dringen. De zon wacht op niemand dus met laatste krachtinspanning en de hulp van Bali Bali lukt het me toch om net op tijd de top te halen. We zitten net en dan begint de prachtige film, de lucht is helder en we zien de zon prachtig op komen. Het is spectaculair en een mooie ervaring. Er worden volop foto’s gemaakt. En ineens zijn ze daar de apen. Ze pakken een boterhammen af en eentje vind mijn sjaal die aan mijn cameratas zit wel interessant. Als ik mijn voet op de tas zet om te voorkomen dat hij de tas mee kan nemen wordt hij boos, gelukkg bijt hij me niet. We krijgen een ontbijtje van witte boterhammen met banaan en een gekookt ei. De apen hadden ook zin in een ontbijtje dus dat leverde leuke taferelen op. Downhil is nog niet zo simpel, we glijden en springen nog een keer zo’n 2 uur dus zijn blij als we eindelijk bij de auto zijn. Op de terugweg kunnen we nog stoppen bij een koffieplantage maar iedereen is zo moe dat we dat maar overslaan. We gaan heerlijk bij het zwembad bijkomen en nagenieten van de bijzondere ervaring en mooie foto’s. We gaan lunchen bij een warang (balinees familie restaurant) waar we lekker nasi bestellen.

Na wat relaxen nemen we weer een massage maar is deze wel wat pittig op de kuiten! 😂 maar het voelt erna wel heerlijk aan. We bellen Ketut en hij brengt ons naar het centrum waar we afgesproken hebben om te gaan eten met andere vriendinnen Tonia en Corrie, Linda is er ook. We eten bij Nomad een van de oudste restaurants van Ubud. Hetbid erg gezellig. Linda heeft vanwege onze verhalen ook geboekt dus ze gaat op tijd naar huis. We drinken nog wat bij Lotus bij het paleis van de koning. Na wat onderhandelen nemen we taxi naar huis. De meiden hebben full moon party in het zwembad 😎her was een geweldige dag maar we kijken ook weer uit naar morgen.

1. Jp de Koning:
    31 oktober 2018
    wat is dit weer een ongelofelijk mooi verhaal
    en wat geweldige dat je dat allemaal mee mag maken

ga zo door dan kunnen wij ook mee genieten