Ubud fietstour

31 oktober 2018 - Banjar Dukuh, Indonesië

Vanmorgen om 8u precies staat onze gids bij de poort, we vertrekken en verwachten busje maar treffen een luxe personenwagen,  we hebben dus een echte privetour. Onze gids is de zoon van de eigenaar, Putu en 17 jaar. Samen met de chauffeur gaan we op weg naar de eerste stop, een koffieplantage. Putu vertelt veel over de verschillende planten en bomen die in de tuin staan, naast de koffieplant staat er cacao, bananen, ananas, gingseng enz. Er zit tevens een civet kat die de koffie vruchten eet en vervolgens word de poep verzameld en van de gefermenteerde pitten koffie gebrand. Het is de duurste koffie ter wereld,  luwak coffee. Er is een demonstratie  hoe ze de koffie brand in een soort wok op een houtvuurtje, het ruikt heerlijk. We krijgen proeverij van verschillende soorten thee en koffie. Daarnaast krijgen we heerlijke bananen pannekoek gemaakt door de moeder van Putu. Ook kunnen we diverse soorten Balinese chocolade proeven. We bestellen ook een kopje luwak koffie, het smaalt heerlijk. Wat een heerlijke start van deze dag. Als we uitgeproefd zijn gaan we naar het startpunt van de fietstocht. Het avontuur gaat beginnen, we stappen op een oude mountainbike en gaan op weg. Heerlijk downhill langs huizen, tempels we komen ogen tekort. We stoppen bij een school waar de leerlingen van 6 tot 12 jaar zitten. We mogen bij een klas een kijkje in de klas nemen. We hebben uit nederland kleurpotloden en hele leuke gummetjes in verschillende vormen en kleuren meegenomen. Het wordt met veel enthousiasme ontvangen. Ze zingen zelfs een bedankje voor ons zo ontroerend. Als het eenmaal als lopend vuurtje rond gaat dat we kadootjes hebben wordt het druk maar helaas hebben we niet voor alle kinderen. Echt superleuk maar we moeten weer verder, lekker relaxed de weg af ik moet zelfs vaak remmen om niet te snel te gaan. We stoppen op een landweg bij een kippenfarm waarbij er heel veel spinnen een web van 2 meter hoog en wel meter of 5 breed hebben gemaakt. De spinnen zijn behoorlijk groot en waren volgens mij goudspin vanwege de draden die een gouden kleur hebben. We houden een vrouwtjes spin vast, ze zijn gelukkig niet giftig. Na paar km stoppen we bij een soort communie waar een boeren familie woont. In Bali is nog steeds het castenstelsel van toepassing en je hebt 3 klasses, als je bij laagste zit ben je dat voor je leven ongeacht je financiële rijkdom. Ik dacht dat dat dit alleen nog in India voor kwam. Iedere familie heeft ook een eigen tempel en afhankelijk tot welke klasse je behoort horen hier andere goden bij, echt heel ingewikkelt voor mij dus ben ik het een beetje vergeten. Ook de indeling van het terrein heeft een betekenis, een gebouw voor ceremonies, een gebouw voor koken, huis voor de ouders, en huis voor kinderen. Hoe meer kinderen hoe meer huizen. Deze familie maakt manden van bamboe, ze hebben achterin de tuin een eigen bamboe bos. De kippen en eenden lopen los en er ligt veel rijst te drogen. Wat zijn de mensen harde werkers en zo aardig. We gaan weer verder en de auto rijdt met ons mee en als we moeten oversteken houdt de chauffeur het verkeer tegen, we voelen ons net beroemdheden. De mensen rijden hier niet op de fiets maar op de scooter, ze nemen ook van alles mee, gezinnen met kinderen en alles wat je maar kan bedenken ze rijden ermee, alles gaat ook net goed in het verkeer. Stoppen voor voetgangers is er niet bij, hier geld echt de wet van de sterkste. Op een gegeven moment men we heel veel scooters tegen met studenten van jaar of 8,9 die lekker over de wegen rijden, officieel verboden maar in de dorpen kan alles is namelijk geen politie. We rijden door de rijstvelden en gaan bij terassen kijken, knap bedacht maar zeer arbeidsintensief. Het meerendeel van de tijd rijden we downhill maar we hebben 3 pittige klimmetjes in het parcours natuurlijk voor ons geen probleem😎 als we aan het eind zijn dan krijgen we heerlijk verfrissende natte koude handoek, echt heerlijk. We hebben best wel trek gekregen en gaan naar het huis van Putu waar zijn moeder echt heerlijk heeft gekookt traditionele rijsttafel te lekker gewoon. We genieten van de heerlijke lunch en hebben een fantastische tocht gehad. Madé de eigenaar komt nog oraatje maken, als iemand een keer naar Ubud gaat tour boeken bij : happybiketour.com. We worden ckak bij crntrum afgezet en wat een drukte en contrast tot het platteland. We gaan even bij de lelies kijken van gisteren avond, ze zijn helaas niet open op enkeling na maar toch erg mooi. We gaan lekker terug naar ons huis, het is onze laatste avond hier en eigenlijk is het te kort geweest het is zo’n heerlijke plek. We gaan zo wat eten en nog even zwemmen dan pakken we onze rugzak weer en wordenmorgenochtendvom 06.45 opgehaald om naar de retreat te gaan. De spirituele reis gaat dan beginnen, ben zo brnieuwd wat ik achter me zal laten en wat ik mee zal nemen na deze reis.