Dag 14 Victoria

4 september 2015 - Victoria, Canada

Vandaag hebben we leuke dag voor de boeg en zijn vroeg op om in de haven foto's te nemen. Na een wandeling langs het water gaan we terug naar hotel voor ontbijt en lopen hierna naar de terminal voor de rondvlucht. We stappen om 10.30 in het watervliegtuig, we zitten allebei bij het raam. Geweldig uitzicht over Victoria en deel van de Gulf islands was heel erg leuk om mee te maken. De landing op het water  is ook heel comfortabel. Hierna terug naar het hotel om telelens te halen voor de orca's vanmiddag. Bij blue fish/red fish schijnen ze de beste fish & chips van het eiland te verkopen er staat hier heel de dag door een rij mensen. Het is een omgebouwde zeecontainer waarin ze met wel 8 man staan te bakken. Dus, ik ook in de rij want dat moet goed zijn, zeker als er met name lokale mensen in de rij staan. Meer dan half uur in de rij gestaan maar was gezellig, heb leuk gesprek gehad met man en zijn dochter voor me in de rij. Ze laten me zelfs voorgaan omdat we kort de tijd hebben. Als de bestelling gereed is dan hebben we nog 10min over om het op te eten voordat we bij Riptide whalewatching moeten inchecken. We varen met zodiac bestuurd door kapitein John, een Engelsman die na vakantie 20 jaar geleden naar Victoria nooit meer is teruggegaan naar Engeland. We hijsen ons in een overlevingspak dat gelijk lekker warm is want ondanks de zon is het fris op het water. Het is spectaculair op het water als hij direct uit de haven vol gas geeft. We zijn direct achterin gaan zitten dus hebben het minste last van de golven. Er zou een bultrugwalvis gesignaleerd zijn maar hij is in geen velden of wegen te bekennen. We gaan verder voor de orka's en zien er een die aan het jagen is op zalm dus is veel onder water. We gaan verder en er komen 3 orka's onze kant op maar buigen op het laatst toch weer af van ons vandaan. Ook deze waren aan het vissen maar gelukkig springt er nog wel eentje helemaal het water uit. Blijkbaar gaan ze richting de open zee. Op weg terug spotten we nog wel behoorlijk wat zeehonden die goed gecamoufleerd op de rotsen liggen. Ook vertelt John ons wat meer over hoe kelp groeit en daar proeven we wat van, was wel interessant. Hierna vol gas weer richting de haven, het was n' geweldige ervaring maar voor het maken van foto's is zodiac niet ideaal. Verder kan omgeving niet tippen aan onze ervaring in Telegraph cove. Na de boottocht drinken we biertje in Ierse pub The Times. We hebben zin in Sushi en horen van  local dat Ebizi sushi de beste is en slechts 2 blokken verder. Voor de deur van Ebizi lopen we de man en zijn dochter tegen het lijf die voor me in de rij stonden vanmiddag bij fish & chips. Wat een toeval in deze drukke stad. Sushi blijkt schot in de roos het is er super druk en er zitten bijna alleen maar locals en niet veel toeristen. Sushi is anders dan bij ons maar heerlijk de zalm is veel smaakvoller maar de tonijn is de lokale witte Albacore tonijn. Ook heel zacht van smaak maar wat minder smaakvol. Omdat het zo druk is zitten we aan de bar en hier hebben we ook weer leuk gesprek met Canadees Lee genaamd. Zijn dochter werkte in het restaurant en hij had honkbal gespeeld. Het was een leuk en gezellig gesprek. Hierna op het gemak terug gelopen er is een hoop bedrijvigheid rondom de haven, erg gezellig allemaal. Weer hele leuke dag geweest.