Dag 9 Campbell river

30 augustus 2015 - Campbell River, Canada

Vanmorgen is het zwaar bewolkt maar droog, en na gezellig en goed ontbijt gaan we op weg naar Elk Falls provincial park. We rijden langs n' plek langs de weg aan zee waar werkstukken staan van een kettinghoutzaagwedstrijd, hier zijn we even gestopt, was leuk om te zien, bijzonder knap als je bedenkt dat dit met een kettingzaag is gemaakt. De volgende stop is bij Quinsam River Hatchery. Dit is een zalm kwekerij met klein museum waar van alles over de zalmen gemeld wordt. In Britisch Colombia komen 4 soorten zalmen voor. Bijzondere is dat zalm na zijn geboorte in de rivier naar zee zwemt en na 4 jaar precies op dezelfde plek in de rivier terug komt om hier eitjes te leggen en vervolgens te sterven. Omdat de zalm in Vancouver Island zo van levensbelang is wordt middels deze kwekerij de zalmstand aangevuld. In de rivier waar zalm vrijgelaten wordt was het druk met meeuwen maar ook was er die morgen een beer langs geweest, helaas waren we hiervoor net te laat. Hierna doorgereden naar het park waar je via een trail bij de Elk waterval uitkomt waar naast diverse uitkijkpunten ook een suspension bridge is voor mooi uitzicht. Hierna een lange rit door mooi landschap richting oosten van het eiland naar Strathcona provincial park waar we stukje hiken naar Myra Falls. Voordeel van de regen is dat de waterval behoorlijk groot is en omdat het een plateau waterval is kunnen we over de stenen dichtbij komen. We rijden verder door langs Bute Lake dat wel 30km lang is richting Gold River, laatste dorp aan oostzijde van het eiland. Hier is het weer een stuk slechter maar onderweg weer mooie waterval direct langs de weg. Bij het haventje wordt hout gelogd en liggen er kleine soort duwbootjes die de boomstammen in de vakken manoeuvreren en deze vastzetten voor transport. Omdat het zondag is wordt er alleen niet gewerkt, het dorp schijnt feest te vieren omdat het 50 jaar bestaat, echter hebben we geen feest kunnen ontdekken dus maar weer terug naar Campbell River. Hier hebben we gegeten bij Painters Lodge een mooi complex aan zee, na het eten wilde we de watertaxi nemen naar April resort op Quadra Island om wat te gaan drinken. Helaas ging dit niet door omdat de wind behoorlijk kwam opzetten waardoor de watertaxi vermoedelijk uit de vaart zou gaan en dan zouden we vast zitten op Quada Island.