Dag 5 telegraph cove

26 augustus 2015 - Telegraph Cove, Canada

26 augustus​
Vanmorgen om 06.50 opgehaald met snel bootje op de steiger in de baai bij Hidden cove en samen met 10 gasten en schipper John en Kyle op weg naar Night inleds soort fjorden aan kust van Canada, dus oversteek naar vaste land. Onderweg direct al ontmoeting met bultrug walvis geweldig gezicht. De zon schijnt en water is helemaal glad, wat een verschil met gisteren. Een geweldig uitzicht met rondom de bergen met bomen tot de top, blauw water, de zon, een stukje hemel op aarde. Maar het wordt nog beter, het lijkt wel een film. Na ongeveer 2 uur varen komen we bij stuk aan waar we overstappen op een soort safariboot met 1e verdieping erop. We gaan de rivier op  en komen aan bij soort zeegrasland en zien direct een moeder Grizzly met 1 jong lekker etend van de wortels van planten en het gras. Op het gemak met regelmatig de neus in de lucht loopt ze rustig richting het bos. We varen weer wat verder en zien een grizzly met 2 jongen ook gravend naar wortels ook zij lopen richting bos. We gaan verder de rivier op en komen net de bocht om en zien jong grizzly mannetje en dat loopt beetje langs het water en loopt soort eilandje op. Vlak erna komt er een grizzly vrouwtje naar de waterkant lopen en zien we 1 jong maar ineens ziet het vrouwtje het mannetje op het eilandje en ze rent er in volle vaart op af met veel gegrom. Helaas zien we niet of ze hem echt aanvalt want dat gebeurd net buiten ons gezichtsveld maar ze komt met veel lawaai terug gerendeerd vlucht samen met haar jong het bos in. Gelukkig loopt het goed af enspeelt zich gelukkig geen drama af. Net als we van alles bekomen zijn komt er om de hoek al weer een andere grizzly man aanlopen maar die ruikt ons waarschijnlijk en keert om. We hoeven echter niet lang te wachten of er komt een moeder met 2 tweejarige jongen aanlopen, ze lopen stuk langs de rivier maar als ze ons ruikt loopt ze verder via bos. Maar niet getreurd de volgende beer komt al weer aangelopen, deze probeert nog op de talrijke rode zalm te jagen maar heeft geen geluk en zwemt hierna langs ons en schud zich aan de wal uit als een hond en verdwijnt het bos in. Boven ons zit een mooie zeearend die natuurlijk ook weer op de foto gaat. De boot wordt nog wat verder de rivier in getrokken maar helaas moeten we weer terug. Op terug weg even wat oponthoud vanwege overstekende beer. Terug bij overstapplaats maken onze gastheren een eenvoudige maar lekkere lunch. Totaal hebben aan deze film 9 grizzly's en 5 jongen en 3 zee arenden meegedaan, wat een fantastische cast! Alhoewel ik nooit meer weg zou willen gaan vertrekken we weer terug uit het paradijs richting Hidden cove. Onderweg hebben we nog tussenstop om even te tanken  en hierna vervolgen we de reis met nog aantal bultrugwalvissen, dolfijnen, zee arenden en orka's. We worden weer voor de deur  afgezet en besluiten even bij te komen met wijntje op het balkon van de Lodge. Het Duitse stel waar we gisteren mee op de boot van de whale watching zaten is benieuwd naar onze verhalen. Op balkon worden we getrakteerd op de zang en vlucht van 4 zee arenden en land er een op minder dan 50 mrt voor ons in de boom. Dus dat is een mooie foto geworden. Moe maar voldaan terug naar kamer om op te frissen. Vanavond weer verse krab en spareribs voor Paul en heilbot vis voor mij op het menu wat een feest. Helaas is het onze laatste avond in het paradijs en morgen onze volgende stop: Quadra Island.  O ja en na het eten met prachtige roze gekleurde hemel kwam er nog een groep orka's voorbij de baai zwemmen. Je zag ze niet goed maar hoorde ze goed ademhalen als ze bovenkomen. Leuk toetje, nu slapen en zullen we morgen weer verder gaan.